Last van stress? Slaapproblemen? Een verkeerde leefstijl? Relatieproblemen? Onbegrepen lichamelijke klachten?
Een verkeerde leefstijl? Last van stress? Slaapproblemen? Relatieproblemen? Onbegrepen lichamelijke klachten?
Leefstijl veranderen?
Herkent u dit?
Een helpende hand nodig?

leefstijl coaching

Home     leefstijl coaching
LEEFSTIJL

Iedereen heeft een manier van leven ontwikkeld, een eigen leefstijl. Je sport veel of juist helemaal niet. Je bent misschien wel een matige drinker maar als het om lekker eten gaat vind je maat houden moeilijk. Je werkt hard en bent attent en behulpzaam voor anderen maar daarom zorg je juist minder goed voor jezelf. Nee zeggen vind je moeilijk. Tijd om te ontspannen is er dan ook nauwelijks. Daarbij maak je je misschien wel zorgen over alle gebeurtenissen in de wereld zeker nu je net moeder of vader, oma of opa bent geworden. Je bent eigenlijk altijd al een 'tobber' geweest maar nu is dat bijna niet meer te stoppen.
Wanneer deze leefstijl tot klachten leidt, wordt je door je huisarts mogelijk verwezen naar de psychosomatisch werkend fysiotherapeut of, afhankelijk van de klacht, naar de haptotherapeut. Het veranderen van je leefstijl zal dan zeker een onderdeel van de therapie zijn.
Beter is het om je leefstijl te veranderen voordat je klachten krijgt. Preventief dus. Omdat je leefstijl veelal uit gewoontes bestaat, die jou ook nog wat opleveren ( anders had je ze waarschijnlijk niet ontwikkeld ) valt dat veranderen nog helemaal niet mee. Hulp van een leefstijl coach kan dan erg welkom zijn.
wat doet een leefstijl coach?
De leefstijl coach helpt u tot het komen van een duurzame gedragsverandering. Ik maak hierbij gebruik van het KGL-model. Dit staat voor: Kernvragen bij leefstijl en Gedragsverandering. Het model is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.

De 4 kernvragen vormen in feite 4 fasen die u doorloopt tijdens het proces van gedragsverandering. Samen onderzoeken we de risico's van uw leefstijl, formuleren we doelen om naar toe te werken en kiest u uw strategieën om daar te komen. Misschien moet u wat assertiever worden en wat vaker nee leren zeggen. Weten is één ding maar doen is wat anders. Door oefening zult u de nodige vaardigheden leren en kunnen toepassen. Dit nieuwe gedrag moet ook weer 'inslijten' . Ook hier zult u weer de nodige ondersteuning bij krijgen. Zo komt u tot een duurzame verandering. Een andere leefstijl.

Een online hulpprogramma dat dit proces ondersteunt kan worden aangeschaft.